Sunday 22 November 2015

MPSM Kebangsaan Sepintas Lalu

MPSM adalah singkatan kepada Majlis Pengetua Sekolah Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai Persidangan Kebangsaan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah atau singkatannya PKPSM. MPSM adalah sebuah badan yang menyatukan para pengetua seluruh negara yang mendasari matlamat memperjuangkan kelangsungan pendidikan menyeluruh dan bertanggungjawab kepada pembangunan pendidikan negara.

Victorian Institution (Tahun 2000)
Persidangan pertama telah diadakan pada 4 hingga 6 Januari 1961 bertempat di Victoria Institution, Kuala Lumpur telah bersetuju menamakan persatuan sebagai "Persidangan Kebangsaan Pengetua Sekolah Menengah (PKPSM). Penggunaan nama ini dapat memudahkan pelaksanaan program bersama antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan PKPSM termasuk pengendalian mesyuarat bengkel, kursus dan seminar.

Pada tahun 2010 PKSM telah  berubah kepada Majlis Pengetua Sekolah Malaysia bagi tujuan penyelarasan dengan semua badan atau persatuan di bawah naungan Kementerian Pendidikan Malaysia. Perubahan demi perubahan yang dilaksanakan dalam dasar pendidikan kebangsaan mendorong MPSM untuk mempastikan kepimpinan di sekolah melaksanakan pengoperasiannya secara dinamik kreatif dan inovatif.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...